Zdrowa dieta czyli jaka? Krótkie podsumowanie tego co wiemy lub wiedzieć powinniśmy

Z dnia na dzień obserwuję, że coraz więcej moich znajomych przechodzi na „jasną stronę mocy“ czyli zaczyna uprawiać mniej lub bardziej systematyczną aktywność fizyczną, Biegają, zapisują się na siłownię, ćwiczą z popularnymi fitneskami lub chociaż spacerują dłużej z psem. Super! Odpowiednia ilość ruchu może zastąpić niejedno lekarstwo, ale żadne lekarstwo nie zastąpi aktywności fizycznej. O roli sportu napiszę może innym razem, dziś jednak chciałabym się skupić na odżywianiu, bo dopiero połączenie właściwego odżywiania z ruchem daje efekty zdrowotne. No to po kolei.

Woda – wszyscy wiemy, że wodę pić należy, minimum 1,5 litra dziennie. Woda nie tylko nawadnia nasz organizm, warunkując prawidłowe krążenie krwi, dzięki któremu do organizmu dostarczany jest tlen, składniki odżywcze i hormony. Potrzebna jest do prawidłowego funkcjonowania przemiany materii, usprawnia perystaltykę jelit, hamuje procesy gnilne w jelicie cienkim ale także oczyszcza organizm z toksyn, zwilża stawy i gałkę oczną. Wybierajmy wodę mineralną ( z wyjątkiem dzieci do 6 miesiąca życia), nie źródlaną i pamietajmy nie każda woda w butelce to woda mineralna! Więcej o wodzie napiszę wkrótce.

Regularne zbilansowane posiłki. 3 posiłki dziennie, to minimum, poniżej którego zejść nam nie wolno, idealnie jest gdy jest ich 4-5 zawsze o tej samej porze i w regularnych odstępach czasu. Śniadanie powinno być zjadane do 30 minut po obudzeniu i w przypadku 5 posiłków dziennie, dawka pokarmu przyadająca na nie powinna mieścic się w granicach 25-30% (30-35% gdy jemy tylko 3 posiłki w ciągu dnia).

  • Drugie śniadanie (przekąska) 5-10% dziennego spożycia.
  • Obiad 35-40% niezależnie czy jemy 3 czy 5 posiłków dziennie.
  • Podwieczorek (przekąska) 5-10%.
  • Kolacja15-20%.

Różnorodność w diecie. Aby dostarczyć naszemu organizmowi wszystkich potrzebnych mu składników odżywczych, dieta nasza musi być urozmaicona. O takiej diecie możemy mówić, jeśli w ciągu miesiąca zjadamy 50 różnych produktów spożywczych.

Zachowanie zgrabnej sylwetki chroni nasz ogranizm, przed szeregiem chorób cywilizacyjnych takich jak: miażdzyca, nadciśnienie czy cukrzyca. Dlatego też zbilansowanej diecie powinien towarzyszyć ruch, w stopniu choćby rekreacyjnym,. Codziennie powinniśmy wykonać minimum 10 000 kroków, to bezwzględne minimum.

Spożywanie produktów bogatych w błonnik. Roli błonnika w diecie nie sposób przecenić, nie tylko daje on uczucie sytości przez co zjadamy mniej i jesteśmy dłużej najedzeni , poprawia perystaltykę jelit, ale błonnik posiada zdolność wiązania metali ciężkich i toksyn z organizmu, a więc działa odtruwająco.

Mleko stało się ostatnio produktem kontrowersyjnym, jedni mówią, że powinniśmy je spożywac inni, że wręcz przeciwnie, ponieważ jest to pokarm dedykowany jedynie młodym ssakom, w początkowym ich okresie życia. Na pogląd taki zapewne wpływ ma coraz powszechniejsza przypadłość jaką jest nietolerancja laktozy. Na szczęscie mleko bez laktozy nie jest już produktem trudno dostępnym. Fakt jest taki, że dwie szklanki chudego mleka dziennie dostarczą nam odpowiednią dawkę wapnia będącego materiałem budulcowym kości i zębów, a także korzystnie wpłynie na nasze serce.

Wybór właściwych tłuszczów.Tłuszcz jest niezbędny do właściwego funkcjonowania naszemu organizmowi. Jest on źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A,D,E,K), stanowi budulec błon komórkowych, decyduje o sprawności układu krążenia. Nasz tłuszcz wewnętrzny chroni nas przed utratą ciepła i stabilizuje narządy wewnętrzne. Jednak tłuszcz tłuszczowi nie równy. Nasze społeczeństwo zdecydowanie za dużo spożywa tłuszczów pochodzących od zierząt rzeźnych kosztem zdrowszych tłuszczy zawartych w rybach, głównie morskich oraz tłuszczy roślinnych. Ograniczenie spożywania mięsa, zwłaszcza wieprzowego, wprowadzenie do menu potraw z ryb (2-3 razy w tygodniu), które dodatkowo są źrodłem lepiej przyswajalnego niż zwierzęce białka oraz dodawanie do koktajli i sałatek dobrej jakości olei roślinnych wyjdzie nam zdecydowanie na zdrowie.

Cukier spożywany w nadmiarze szybko zamienia się w tłuszcz, który odkłada nam się w tkankach. Spożywanie między posiłkami potraw o wysokiej zawartości cukru, hamuje apetyt, co może prowadzić do niedoborów żywieniowych zwłaszcza u dzieci i młodzieży. Cukier jeśli już musimy coś dosłodzić, zastąpmy miodem, a taka porcja słodkości wyjdzie nam na zdowie.

Sól – ma wpływ na prawidłową gospodarkę wodną w naszym organizmie, jednak bezpieczna „dawka“ soli w ciągu dnia to 5 g (jedna płaska łyżeczka). Musimy pamiętać, że obecnie w wielu produktach spożywczych, które kupujemy zawarta jest sól jako dodatek, dlatego też bardzo łatwo jest nam ją „przedawkować“ . Z tego względu zaleca się ograniczenie lub całkowte wyeliminowanie soli w naszej diecie, na rzecz ziół.

Alkohol – unikanie alkoholu, jest ważne w zdrowej diecie nie tylko ze względu na fakt, że jest on nośnikiem pustych kalorii, 1 g alkoholu etylowego dostarcza 7 kcal, ale także dlatego, że zaostrza on apetyt przez co zjadamy więcej niż zazwyczaj. Nadużywanie alkoholu sprzyja wielu chorobom jak nadciśnienie tętnicze czychoroby wątroby.

Zastosowanie się do powyższych zaleceń gwarantuje nam zdrowie i dobrą kondycję. Na koniec wspomnę jeszcze o jednym, niezwykle ważnym „składniku“ , a mianowicie uśmiechu, który wpływa nie tylko na nasze dobre samopoczucie ale także tych wszystkich, którzy mają okazję spotykać nas na co dzień.

 

Zdrowa dieta czyli jaka? Krótkie podsumowanie tego co wiemy lub wiedzieć powinniśmy
Zagłosuj

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]