Seler to nie feler

Dzisiaj chcę napisać Wam parę słów o korzyściach prozdrowotnych selera naciowego. Większości kojarzy się on zapewne z typową przekąską proponowaną na dietach odchudzających. Faktycznie. Seler naciowy, niezwykle ubogi w kalorie, składający się w 95% z wody nie tylko sprzyja zgrabnej sylwetce, ale i dobrze nawadnia organizm. Ba! Seler uchodził już od czasów starożytnych Rzymian za doskonały afrodyzjak. By wzniecić ogień miłosny stosowała go także Madame de Pompadour. Dzisiaj wiemy, ze seler naciowy to cenna jarzyna, zawierająca wiele ważnych minerałów, witamin, fitoskładników i błonnik. Wszystkie te elementy sprzyjają zdrowiu, prawidłowej wadze i oczyszczaniu organizmu.

Seler jest doskonałym źródłem witaminy K i molibdenu, bardzo dobrym źródłem błonnika, potasu, kwasu foliowego i manganu, dobrym źródłem witamin A, B2, B6 i C, miedzi, wapnia, fosforu i magnezu. Dostarcza wiele korzystnych witamin i składników mineralnych przy niskiej podaży kalorycznej. A dodatkowo fitoskładniki, flawonoidy i inne przeciwutleniacze w selerze działają tak korzystnie na organizm, że warzywo to od wieków jest bardzo ważną częścią tradycyjnej medycyny chińskiej i japońskiej.

Błonnik zawarty w selerze nie tylko sprzyja smukłej sylwetce i regularnym wypróżnieniom, ale i pomaga kontrolować poziom cholesterolu we krwi. Na serce korzystny wpływ ma także potas i fitoskładniki selera, które wpływają obniżająco na ciśnienie tętnicze krwi. Ogólnie, działanie przeciwzapalne i przeciw utleniające selera wpływa korzystnie na ludzki układ sercowo-naczyniowy. A dodatkowo, jak każdy produkt o silnym działaniu przeciw utleniającym i przeciwzapalnym pomaga zapobiegać rozwojowi nowotworów. Seler ma działanie oczyszczające i odtruwające, pomaga wątrobie pozbyć się toksyn, wzmaga produkcję żółci i zapobiega kamicy żółciowej. Pomaga też na reumatoidalne dolegliwości stawów.

Seler naciowy można chrupać na surowo, łączyć z naturalnym masłem orzechowym, może służyć jako składnik sałatek i soków. Szczególnie smaczne jest połączenie soku z selera i jabłka, ale można łączyć go z sokiem z marchwi, czy buraków – wszystkie te warianty mają swoje unikalne korzyści prozdrowotne. No i walory smakowe. Jeśli chcesz gotować seler naciowy, najlepiej, gdy zrobisz to na parze – jest to niezwykle przyjazny dla tej jarzyny sposób obróbki termicznej, zabijający tylko niewielką część składników odżywczych.

Seler to nie feler
Zagłosuj

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]