Ryż brązowy

Dziś kilka słów o ryżu brązowym. Ryż jest obecnie dość powszechny w naszej kuchni, jednak nadal ten najczęściej kupowany, to ryż biały – przetworzony i pozbawiony prawie całego swojego bogactwa, które jest w ryżu brązowym. Jeśli więc jeszcze nie próbowałaś/łeś ryżu brązowego postaram się zachęcić Cię do włączenia go do swojego jadłospisu. Pełnoziarnisty ryż brązowy jest bogaty w magnez, który niestety zostaje utracony w procesie przekształcania go w ratyfikowany ryż biały. Ryż brązowy wpływa na stabilizację poziomu cukru we krwi, a wartstwa okrywająca ziarna ryżu – otręby ryżowe mają znaczący wpływ na obniżenie tego poziomu, powiny więc po niego sięgać osoby chore na cukrzycę. Same otręby uważane są za jedną z najbogatszych w składniki odżywcze substancji, zawierają ponad 70 przeciwutleniaczy, które chronią komórki przed uszkodzeniem i pozwalają zachować młodzieńczy wygląd. Wymienię tylko kilka:

Gamma – oryzanol to silny przeciwutleniacz, w który bogate są jedynie właśnie otręby ryżowe – zwiększa umięśnienie, przemieniając tłuszcz w szczupłą i sprężystą strukturę ciała, jeśl więc regularnie ćwiczysz lub chcesz schudnąć włącz ryż brązowy do swojej diety.

Kwas alfa-lipoidowy wspiera regenerację wątroby, spowalnia procesy starzenia i przekształca glukozę w energię.

Peroksydaza glutationowa zmniejsza nadmiary śluzu, wzmacnia funkcje układu oddechowego i wspiera odtruwanie organizmu.

Osłonki ryżu brązowego zawierają bogactwo Koenzymu Q10, który poza tym, że znany jest w kosmetyce jako spowalniający procesy starzenia poprawia funkcjonowanie serca i stosowany jest w leczeniu chorób związanych z sercem i nadciśnieniem.

Inne cenne substancje znajdujące się w otrębach ryżu to proantocjanidyny – skondensowane garbniki, które sprzyjają gojeniu się ran, wzmacniają tętnice i żyły oraz lecytyna, która jest potrzebna naszemu mózgowi do sprawnego funkcjonowania. Olej zawarty w otrębach ryżowych przeciwdziała gromadzeniu się cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi.
Ponadto łupinki ziaren ryżu brązowego bogare są w witaminy z grupy B.

To nie wszystkie wspaniałości jakie możemy znaleźć w brązowym ryżu, jest on również cennym źródłem błonnika pokarmowego dlatego też mimo, iż ten biały ratyfikowany ryż może jest słodszy, smaczniejszy i szybciej się gotuje sięgnijcie następnym razem robiąc zakupy po ryż brązowy, a na pewno wyjdzie to Wam na zdrowie!

Ryż brązowy
5 (100%) głosów 1

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]