Potęga bananów

Wszyscy je znamy. Słodkie, kremowe, pyszne, zastępują nam cukierki i inne słodkie przyjemności. Banany je i lubi każdy: dzieci, dorośli i seniorzy. Dostępne w sklepach przez cały rok, stanowią niedrogą, smaczną i wygodną przekąskę. Uważa się, że banany pojawiły się najpierw w Malezji jakieś 4000 lat temu, skąd zawędrowały na Filipiny i do Indii. W IV w. p.n.e. dzięki Aleksandrowi Wielkiemu europejczycy dowiedzieli się o ich istnieniu. Portugalczycy odkryli banany w XV w. n.e. w Afryce, gdzie banany zawitały dzięki handlarzom arabskim. Portugalscy żeglarze wprowadzili uprawę bananów w Amerykach. To tu obecnie uprawia się ich najwięcej. Banany są niezwykle chętnie jedzone na całym świecie. Stąd rodzi się pytanie: czy są one na pewno zdrowe? I jakie korzyści można czerpać z jedzenia bananów? Przyjrzyjmy się tym kwestiom.

Banany mimo tego, że są słodkie, dzięki zawartości błonnika i pektyn mają również niski indeks glikemiczny. Znaczy to, że nie są tuczące, a wręcz sprzyjają utrzymaniu prawidłowego poziomu cukru we krwi. Pektyny i błonnik w bananach sprawiają, że owoce te poprawiają trawienie i regulują wypróżnianie. Rozpuszczalny błonnik stanowi około 1/3 całego błonnika w bananach, co jest bardzo korzystne, gdyż powoduje on, że nasze serce jest zdrowsze. Na utrzymanie zdrowego serca i prawidłowego ciśnienia krwi wpływa też bardzo wysoka zawartość potasu w bananach. Potas skutecznie obniża ciśnienie krwi, co odciąża układ krwionośny i poprawia kondycję naszego organizmu. Według badań, wysokie spożycie potasu w diecie zmniejsza ryzyko śmierci z wszelkich przyczyn o olbrzymie 20%.

Banany, oprócz wysokiej zawartości potasu i błonnika, oferują też takie składniki odżywcze jak witamina C, B6, mangan, miedź i biotyna. Tryptofan zawarty w bananach sprawia, że jesteśmy mniej podatni na depresję. Witamina C, jako silny przeciwutleniacz, pomaga zapobiegać różnym typom raka. Istnieją badania, które mówią, że dzieci, które w pierwszych dwóch latach życia jadły banany i pomarańcze mają mniejsze ryzyko rozwoju dziecięcej białaczki. Dzieci, które codziennie jedzą jednego zaledwie banana, według badań naukowych mają o 34% niższe ryzyko wystąpienia astmy. Zaledwie 4% wartości kalorycznej bananów pochodzi z tłuszczów, w tym część tych tłuszczów to sterole, które korzystnie wpływają na stan serca i układu krwionośnego. Banany zawierają także niezbyt duże, lecz znaczące ilości witaminy A, która pomaga zachować zdrowie oczu. Wreszcie udowodniono naukowo, że banany są przynajmniej równie dobrym jak napoje elektrolityczne środkiem podtrzymania wydolności sportowej.

Jeśli te wszystkie korzyści, jakie możesz czerpać z jedzenia bananów nie przekonują Cię do sięgania po ten owoc, może jego niezwykły smak i wygoda jedzenia będą stanowiły dla Ciebie argumenty. Ja zachęcam: zamień słodycze na banany: przyjemność będzie równie duża, a szkodliwość cukierków zamieni się na prozdrowotne działanie tropikalnych owoców.

Potęga bananów
Zagłosuj

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]