Pomidorowe zdrowie

Pomidory znamy wszyscy, z sałatek, pomidorówki, keczupu i spaghetti bolognese. Nie wszyscy z nas wiedzą, że pomidor, którego naukowa nazwa brzmi Lycopersion esculentum, to w istocie jadalna jagoda rośliny, której łodygi i liście są trujące. Pomidory przybierają najróżniejsze kształty, rozmiary i kolory: od pomidorków koktajlowych do wielkich pomidorów malinowych, od pomidorów czerwonych, przez pomarańczowe, żółte, białe, fioletowe po czarne: to zdrowe warzywo zachwyca smakiem i bogactwem swych form. Pomidory wywodzą się z zachodniej części Ameryki Południowej, uprawiane były przez Azteków. Do Europy dotarły w XVI wieku i szybko się tu rozpowszechniły. Doceniane za smak, pomidory to kopalnia składników odżywczych i dobroczynnych właściwości. Przedstawię tu powody, dla których powinniśmy jeść te kolorowe jagody.

Pomidory słyną z największej wśród warzyw zawartości przeciwutleniającego flawonoidu likopenu. Najwięcej likopenu jest w pomidorach o nasyconej czerwonej barwie, warto jednak sięgać i po pomarańczowe pomidory, gdyż istnieją badania dowodzące, że likopen z tych drugich jest lepiej przyswajalny. Likopen ma dobroczynny wpływ na organizm, a działa tym lepiej, że w pomidorach współistnieje z innymi karotenoidami: alfa- i beta-karotenem i luteiną, co wzmacnia jego dobroczynne działanie. Likopen ma dobroczynne działanie na serce i układ krwionośny, przeciwdziała osteoporozie, co istotne jest zwłaszcza dla osób starszych, a także zapobiega nowotworom prostaty, trzustki, płuc i piersi. Szczególnie dużo świadectw naukowych potwierdza zapobiegawcze i lecznicze działanie likopenu w przypadku raka prostaty, dlatego ważne jest, by mężczyźni regularnie jadali pomidory. Likopen działa korzystnie także na skórę, gdyż zapobiega oparzeniom słonecznym.

Likopen nie jest jedynym korzystnym dla organizmu składnikiem znajdującym się w pomidorach. Zawierają one duże ilości witaminy C, co wzmacnia odporność, potasu, co wpływa korzystnie na ciśnienie krwi, kwasu foliowego, który wspomaga regenerację organizmu i przeciwdziała depresji. Inne składniki zawarte w pomidorach to m.in. żelazo, wapń, cynk, biotyna, fosfor, mangan, molibden i witaminy z grupy B. Fitoskładniki w pomidorach obniżają stężenie złego cholesterolu LDL we krwi i podwyższają stężenie dobrego cholesterolu HDL, wpływają także korzystnie na poziom trójglicerydów. Flawonoid zeaksantyna przeciwdziała zwyrodnieniu plamki żółtej u osób starszych. Pomidory mają dodatkowo bardzo dobroczynny wpływ na kondycję skóry – nawilżają, rozjaśniają – są często używane do produkcji kosmetyków.

Nie należy zapominać o tym, że pomidory, przy całym swym bogactwie żywieniowym, są niezwykle niskokaloryczne – 100g pomidorów to zaledwie 18 kcal. Przy tym pamiętaj, że dobroczynny likopen znajdziesz nie tylko w świeżych pomidorach – kilkakrotnie więcej likopenu zawierają pomidorowe przetwory. Gdy cieszysz się cudownym smakiem tych jarzyn, pamiętaj, że warto do potrawy z pomidorów dodać trochę tłuszczu, który pomaga przyswajać składniki odżywcze. Nie łącz także pomidorów z ogórkami, gdyż ogórki zawierają enzym niszczący witaminę C zawartą w pomidorach. Ciesz się smakiem pomidorów na co dzień – zadbasz o sylwetkę, zdrowie i dobre samopoczucie.

Pomidorowe zdrowie
Zagłosuj

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]