Owoce zawsze zdrowe?

Owoce to samo zdrowie, owoce są pełne witamin, warto je jeść, to niezaprzeczalne fakty. Ale czy zawsze i w dowolnych ilościach, zwłaszcza kiedy dbamy o linię lub chcemy ją wysmuklić? Tu już pojawia się trochę więcej niejasności, opinie są podzielone. Jak więc jeść owoce, kiedy i w jakiej postaci aby wyszły nam nie tylko na zdrowie ale i nie popsuły dobrego samopoczucia gdy stajemy na wagę?
Większość ekspertów zgadza się co do tego, że owoce oprócz fruktozy zawierają dużo błonnika, potasu, magnezu, witamin, przeciwutleniaczy i innych cennych związków odżywczych. „Jedz tęczę” mówią często dietetycy – kolorowe owoce konsumowane w swojej różnorodności zawierają bowiem całą gamę związków chroniących serce, oczy, broniących przed rakiem i nadciśnieniem. Woda zawarta w owocach sprzyja nawodnieniu organizmu. Błonnik daje uczucie sytości, sprzyja zdrowiu jelit i dobremu trawieniu. Złożoność owoców sprawia, że większość z nich, mimo zawartości cukru ma niski indeks glikemiczny i nie powoduje szybkiego wzrostu poziomu cukru we krwi. Większość specjalistów zaleca konsumowanie 2-3 porcji owoców dziennie, odradzając jednocześnie przejadanie się nimi i polecając różnorodność.
Istnieją badania mówiące o tym, że osoby konsumujące 8 porcji owoców i warzyw dziennie mają nawet o 30% mniejsze ryzyko chorób serca, zawału i wylewu niż osoby, które jedzą dziennie mniej niż 2 porcje tych produktów. Jeżeli się odchudzasz lub dbasz o linię – owoce w większości mają niski ładunek kaloryczny. Ostrożnie należy podchodzić jednak do suszonych owoców i soków z butelek i kartonów.
Warto owoce jeść na czczo lub 2-3 godziny po posiłku i godzinę przed kolejnym posiłkiem. Inaczej niestrawione owoce mogą fermentować w przewodzie pokarmowym i powodować dyskomfort trawienny – zmniejszy się też przyswojenie ich składników odżywczych.
Jeśli masz wątpliwości, ile owoców jeść każdego dnia, słuchaj swojego ciała. Każdy z nas ma trochę inny organizm i inaczej toleruje jedzenie. Warto jednak włączać owoce do swej diety, ze względu na wspaniały smak, aromat, kolory i niepowtarzalne wartości odżywcze.
Ciekawostką jest, że w świecie dietetyki istnieją głosy ekstremalnie wypowiadające się na temat pożądanej ilości owoców w diecie. Weganie, w tym frutarianie, często polecają, aby owoce były głównym składnikiem diety, zalecają jedzenie nawet ponad 20 bananów dziennie i wskazują na zbawienne skutki takiej diety na wiele powszechnych dolegliwości. Są z kolei piewcy diety makrobiotycznej, mówiący o tym, że owoce są źródłem cukru i produktami „yin”, zakwaszają organizm i powinny być całkowicie wyeliminowane z diety, w celu pozbycia się wielu dokuczliwych przypadłości. Każdy z nas ma wolę projektowania swojej diety zgodnie z własnym samopoczuciem i własnymi przekonaniami. Przeciętnemu „zjadaczowi jabłek” proponujemy w owocach, jak we wszystkim – praktyczny rozsądek i umiar.

Owoce zawsze zdrowe?
Zagłosuj

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]