Olej kokosowy remedium na wiele dolegliwości czy chwilowa moda?

Olej kokosowy to obecnie bardzo popularny produkt. Wiele osób uważa, że może on zastąpić praktycznie wszystkie inne tłuszcze w diecie, a ponadto ma wiele prozdrowotnych właściwości. Choć moda na olej kokosowy pojawiła się stosunkowo niedawno, to zdążył on zebrać sobie zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Jakie argumenty stoją za, a jakie przeciw, jeśli chodzi o włączenie tego składnika do codziennej diety?

Udostępnij ten artykuł i pomóż swoim znajomym, może poszukują tych informacji.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

Olej kokosowy – czym jest i jakie ma właściwości?

Olej kokosowy to tłuszcz pozyskany z owoców palmy kokosowej. Jego charakterystyczną cechą jest to, że w temperaturze poniżej dwudziestu pięciu stopni Celsjusza przyjmuje formę stałą, natomiast powyżej tej temperatury robi się płynny. Według producentów zmiana stanu skupienia oleju kokosowego nie ma wpływu na jego właściwości odżywcze. Nierafinowana wersja tego produktu zawiera pierwiastki ważne dla ludzkiego organizmu, takie jak żelazo, wapń, cynk i fosfor oraz witaminy E i K. Dzięki zawartości wapnia i fosforu olej kokosowy można stosować jako środek w profilaktyce osteoporozy. Z tego powodu olej kokosowy uważany jest przez wiele osób za superfood, czyli żywność, którą powinno spożywać się jak najczęściej, ze względu na jej cenne właściwości. Popularność tego produktu tłumaczy również fakt, iż olej kokosowy nie zawiera cholesterolu. Dla wielu osób zaletą tego oleju jest również jego zapach.

Według zwolenników oleju kokosowego ma on właściwości przeciwgrzybicze z powodu zawartości kwasów: kaprylowego i laurynowego. Dlatego poleca się nie tylko jego jedzenie, ale także tak zwane ssanie oleju, czyli właściwie płukanie nim ust przez dłuższy czas. Takie działanie ma na celu usunięcie toksyn z jamy ustnej. Problem w tym, że badania nad właściwościami kwasu laurynowego w zwalczaniu patogenów były prowadzone jedynie „in vivo” czyli w próbówkach i nie wiemy czy ma to potwierdzenie w badaniach na żywym organizmie. Ponadto wiele osób stosuje go jako składnik diety odchudzającej, ponieważ zjedzenie go dość szybko usuwa uczucie głodu. Obecnie zaleca się nawet dodawanie oleju kokosowego do kawy, co ma sprawić, że napój będzie dodawał więcej energii i przyspieszy proces spalania tłuszczu z organizmu.

Olej kokosowy – czy jest bez wad?

Olej kokosowy to przede wszystkim nasycone kwasy tłuszczowe. To sprawia, że choć sam olej kokosowy nie zawiera cholesterolu, to może powodować jego wzrost we krwi. Nasycone kwasy tłuszczowe, jeśli są dostarczane w nadmiarze, mogą więc przyczyniać się do powstawania chorób serca i są wysoce niewskazane w przypadku, gdy tego typu schorzenia już się pojawiły. Ponadto wiele osób, które są zwolennikami nierafinowanego oleju pozyskanego z kokosa doradzają nie tylko spożywanie oleju na surowo, ale także smażenie na nim. Tymczasem punkt dymienia tego produktu to 170ºC. Oznacza to, że jeśli podgrzeje się ten olej powyżej tej temperatury, zaczynają się w nim tworzyć szkodliwe związki. Z kolei rafinowany olej kokosowy, którego punkt dymienia to aż 230°C, jest pozbawiony części zdrowotnych właściwości w porównaniu do produktu nierafinowanego. Wynika z tego, iż olej kokosowy najlepiej byłoby spożywać wyłącznie na "surowo" lub jedynie lekko podgrzany i najlepiej w mniejszych ilościach. Ponadto należy pamiętać, że tak jak w przypadku innych tłuszczów nie należy zjadać zbyt wiele oleju na raz, ponieważ może to powodować między innymi ból żołądka i inne problemy z trawieniem.

Jakie konsekwencje powoduje długotrwałe spożywanie oleju kokosowego?

Olej kokosowy nie jest produktem, który można wytwarzać w Europie. Dlatego też trudno byłoby wykazać długofalowe konsekwencje jego częstego spożywania. Warto jednak pamiętać, że są kraje, gdzie olej kokosowy jest prawie jedynym dostępnym tłuszczem roślinnym. Tak dzieje się w przypadku pacyficznych wysp. Mieszkańcy tych obszarów zwykle rzadko zapadają na choroby serca, co może być dowodem na to, iż olej kokosowy nie jest szkodliwy dla zdrowia pod tym kątem. Trzeba jednak pamiętać, że codzienna dieta mieszkańców tych terenów znacznie różni się od tej, która jest stosowana przez Europejczyków. Ich podstawowym pożywieniem są owoce i ryby, nie możemy więc w żaden sposób porównywać ich diety do naszej.

Trudno jednoznacznie określić, czy olej kokosowy rzeczywiście warto zaliczyć do tak zwanej superfood. Niestety nie dysponujemy jeszcze dostateczną ilością badań aby jednoznacznie stwierdzić, że jest on zły czy też wręcz przeciwnie, ma bardzo korzystny wpływ na nasze zdrowie. Jeśli nasza dieta jest zróżnicowana, nie mamy problemów z podwyższonym poziomem LDL cholesterolu ani z krążeniem możemy spokojnie używać również oleju kokosowego w naszej kuchni, ale nie zapominajmy również o wspaniałym oleju rzepakowym (lnianym, dyniowym) i oliwie z oliwek.

Udostępnij ten artykuł i pomóż swoim znajomym, może poszukują tych informacji.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Olej kokosowy remedium na wiele dolegliwości czy chwilowa moda?
5 (100%) głosów 3

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]