Oberżyna czyli bakłażan

Bakłażan to niby jarzyna, ale w istocie botanicznie jest owocem, konkretnie jagodą. Pochodzi z Indii, w Europie uprawiany początkowo jako roślina ozdobna, później doceniono jego wykwintny smak i stał się wytwornym smakołykiem. Zwany w Polsce także oberżyną, coraz częściej gości na naszych stołach. Co trzeba wiedzieć o bakłażanie? Ano to, że nie tylko jest smaczny, ale również korzystnie wpływa na zdrowie.

100 g bakłażana zapewnia 10% dziennego zapotrzebowania na błonnik, którego deficyt w zachodniej diecie jest wyraźny, a do tego jest to warzywo bardzo nisko kaloryczne. Dlatego właśnie oberżyna sprzyja odchudzającym się i dbającym o linię – daje składniki odżywcze przy niskiej podaży kalorii, a jednocześnie syci dzięki błonnikowi. Błonnik dodatkowo sprzyja regulacji poziomu cukru we krwi, do tego oberżyna ma niski indeks glikemiczny: sprawia to, ze bakłażan to świetny wybór dla cukrzyków.
Fitoskładnik obecny w bakłażanie, zwany nasuniną, dba o zdrowie naszego mózgu, chroniąc błony komórek nerwowych przed uszkodzeniem przez wolne rodniki. Inne flawonoidy i związki fenolowe obecne w bakłażanach, również mają silne działanie przeciwutleniające, chroniąc nas przed rakiem i chorobami serca. Jeden z tych związków fenolowych to kwas chlorogenowy, który chroni przed mutacjami komórek, obniża poziom złego cholesterolu LDL we krwi, ma działanie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne.
Bakłażany mają mało sodu, będąc jednocześnie dobrym źródłem potasu – sprzyja to obniżaniu ciśnienia krwi. Są badania, które mówią o korzystnym wpływie jedzenia oberżyn na stan naszych kości. Dodatkowo bakłażany zawierają kwas foliowy, który spożywany przez kobiety w ciąży chroni ich dzieci przed defektami powstałymi w łonie. Bakłażany są bardzo dobrym źródłem błonnika, witaminy B1 i miedzi, a także dobrym źródłem manganu, witamin B6 i B3, potasu, kwasu foliowego i witaminy K.

Jeśli zastanawiasz się, czy warto sięgnąć po fioletową oberżynę – nie wahaj się. Staraj się włączyć do swojej potrawy także purpurową skórkę: większość przeciwutleniaczy znajduje się właśnie w niej. Twoje ciało podziękuje Ci za smaczny i lekki posiłek, którego główną częścią będzie bakłażan.

Oberżyna czyli bakłażan
Zagłosuj

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]