Niezwykła siła czosnku

Znany ludzkości od kilku tysięcy lat, w starożytnych kulturach używany w celach nie tylko smakowych, ale i leczniczych, do legendy przeszedł jako niezawodny środek przeciw wampirom. Czosnek – o niezapomnianym smaku i zapachu – to nie tylko aromatyczny dodatek do potraw, ale i niezwykle cenne odżywczo warzywo. I choć nie każdy lubi jego specyficzny smak i zapach, nikt nie odmówi mu dobroczynnego działania na ludzki organizm.

Czosnek zawiera wiele witamin, mikroelementów i pierwiastków śladowych, jednak jednym z jego najcenniejszych składników są lotne związki siarki, odpowiedzialne za działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne, przeciwgrzybiczne, antynowotworowe i obniżające ciśnienie krwi, i poziom cholesterolu. Jednym ze związków zawartych w czosnku jest alliina, związek zawierający siarkę. Alliina pod wpływem cięcia, miażdżenia, czy gryzienia czosnku zmienia się w allicynę, która odpowiada za dobroczynny wpływ czosnku na serce i właściwości czosnku, które ludzie ochrzcili mianem właściwości naturalnego antybiotyku. Wiadomo, że na przeziębienie najlepszy jest czosnek, który działa odkażająco i wykrztuśnie. Czosnek warto jeść także zapobiegawczo – korzystnie wpłynie na naszą odporność. Najzdrowszy jest surowy czosnek, jednak gdy chcesz poddać go obróbce termicznej lub polać sokiem z cytryny, odczekaj parę minut po jego zmiażdżeniu – w tym czasie wydzielą się większe ilości allicyny.

Czosnek wpływa korzystnie na nasze serce, obniżając poziom cholesterolu, w tym „złego” cholesterolu LDL, a także obniżając ciśnienie krwi. Jedzenie czosnku wpływa rozkurczowo na naczynia krwionośne i uelastycznia je, co sprawia, że mniej jesteśmy podatni na zawał serca, czy wylewy. Badania naukowe wykazują także dobroczynne działanie jedzenia czosnku na zapobieganie nowotworom. Jedzenie jednego ząbku czosnku dziennie znacząco zmniejsza ryzyko zachorowania na różne typy nowotworów, między innymi okrężnicy, jelita grubego i żołądka. Czosnek wzbudza wydzielanie żółci co sprawia, że jedzenie go wspomaga trawienie, zwłaszcza tłustych, ciężkostrawnych potraw. Oprócz tego, że czosnek zwalcza bakterie i wirusy, pomaga także pozbyć się pasożytów jelit.

Czosnek jest znakomitym źródłem manganu i witaminy B6, bardzo dobrym źródłem witaminy C i miedzi, a także dobrym źródłem selenu, fosforu, wapnia i witaminy B1. Czosnek, mimo, że zazwyczaj jemy go w dość małych ilościach, jest niezwykle bogatym źródłem związków odżywczych i pierwiastków śladowych, dlatego jego obecność w diecie wpływa zbawiennie na zdrowie. Jeśli nie znosisz smaku i zapachu surowego czosnku, dodawaj go do potraw pod koniec gotowania, dla jak najlepszego zachowania jego związków odżywczych.

Niezwykła siła czosnku
Zagłosuj

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]