Kwaśna cytryna

Wszystko jedno, czy kojarzona z Orderem Uśmiechu, czy z gorącą herbatą, cytryna jest niezwykle popularnym i powszechnie konsumowanym owocem. Cytryny pochodzą z pogranicza Indii i Chin, gdzie uprawiane były już 2 500 lat temu. Są krzyżówką cytrona i limy, do Europy trafiły dzięki wyprawom krzyżowym w okresie średniowiecza. Ten niezwykle wyrazisty w smaku owoc słynie z bardzo dużej zawartości witaminy C. W połączeniu z wodą i cukrem daje orzeźwiającą lemoniadę. A szklanka ciepłej wody z cytryną na czczo pomoże w trawieniu, oczyści wątrobę i wypłucze toksyny.

Cytryny dzięki dużej zawartości witaminy C mają szereg korzystnych oddziaływań na organizm. Chronią przed przeziębieniami wzmacniając układ odpornościowy, niszczą wolne rodniki, zmniejszając ryzyko zachorowania na raka, chronią przed astmą i pobudzają tworzenie kolagenu, co sprzyja młodzieńczemu wyglądowi cery. Cytryny zasłynęły w XVIII wieku wśród marynarzy jako antidotum na szkorbut – było to jeszcze w czasach, gdy nie wiedziano, że choroba ta spowodowana jest niedoborem witaminy C. Damy w okresie renesansu barwiły sobie usta pobudzając w nich krążenie przy pomocy soku z cytryny. Cytryna, mimo że smakuje „kwasowo”, w istocie ma odczyn mocno zasadowy, co odkwasza organizm i wpływa korzystnie na pH ludzkiego ciała. Pektyny zawarte w cytrynie sprzyjają regularności wypróżnień, zwalczając zaparcia.

Wątroba ludzka uwielbia cytrynę. Cytryny oczyszczają wątrobę, wzmagają jej pracę i sprawiają, że toksyny łatwiej usuwane są z organizmu. Kwasy zawarte w cytrynach pobudzają także wydzielanie żółci, rozpuszczają kamienie żółciowe i nerkowe. Cytryna może nawet pomóc w pozbyciu się pasożytów jelit! Cytryny pomagają w sytuacjach utrudnionego oddychania i niedoboru tlenu, jak wspinaczki wysokogórskie. Oprócz witaminy C cytryny zawierają kwas cytrynowy, flawonoidy, witaminy z grupy B, wapń, miedź, żelazo, magnez, fosfor, potas i błonnik. Z konsumpcją cytryn uważać muszą osoby cierpiące na zgagę – sok z cytryny może podrażniać żołądek i przełyk.
Cytrynę trudno jeść jak inne owoce, w postaci soku jest ona jednak świetnym dodatkiem do potraw takich jak ryby, mięsa, sałatki, świeże soki, herbata, koktajle. Jeśli przeraża Cię perspektywa picia wody z sokiem z cytryny, ale bez cukru, możesz taki napój posłodzić miodem – będzie zdrowszy niż z cukrem, a prawdziwy miód doda zbawiennych składników odżywczych. Panie dbające o urodę powinny włączyć cytrynę do swego menu, gdyż świetnie działa ona na wygląd cery. W pielęgnacji urody warto stosować też cytrynę na skórę – rozjaśnia piegi i przebarwienia, a w połączeniu z miodem oczyszcza skórę zwalczając zaskórniki i wypryski. Cytryna orzeźwia, dodaje energii, uzdrawia i upiększa. Czego chcieć więcej? Trzeba korzystać z jej czarodziejskiej mocy!

Kwaśna cytryna
Zagłosuj

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]