Kiwi – zdrowie na zielono

Kiwi to egzotyczny owoc, który od wielu lat zagościł w naszych sklepach, domach i na naszych stołach. Zwany także w krajach anglojęzycznych „chińskim agrestem” („Chinese gooseberry”), owoc ten pochodzi z Chin, gdzie zaczął być uprawiany 300 lat temu. U progu XX wieku zawitał do Nowej Zelandii, gdzie stał się bardzo popularny. Nazwa „kiwi”, pochodząca od podobieństwa tego owocu do nowozelandzkiego nielota również zwanego „kiwi”, wzięła się z konieczności obejścia dużych podatków na jagody, jakie naliczano przy eksporcie (ang. „berry” = „jagoda”). Kiwi jest nie tylko smakowite i bogate w witaminę C. Jedzenie tego owocu przyniesie wiele korzyści zdrowotnych, o których tu napiszę.

Kiwi sprzyja zgrabnej sylwetce i prawidłowej masie ciała ze względu na niską kaloryczność, niski indeks glikemiczny i bogactwo błonnika. Kiwi to bogate odżywczo jedzenie, co oznacza, że przy małej podaży kalorii, zawiera ono wiele cennych składników odżywczych. Dlatego warto jeść kiwi, gdy dbasz o linię – nie przytyjesz, a Twój organizm dostanie potrzebne do funkcjonowania elementy. Niski indeks glikemiczny oznacza, że kiwi nie podwyższy znacznie poziomu cukru we krwi, nie wydzieli się zbyt dużo insuliny, która jest hormonem odpowiedzialnym za gromadzenie tłuszczu w organizmie. Natomiast błonnik w kiwi nie dość, że nasyci, usprawni także trawienie i zapewni płaski brzuch.

Kiwi dzięki błonnikowi redukuje zaparcia, obniża poziom cholesterolu we krwi, zapobiega cukrzycy, sprzyja dobroczynnej florze bakteryjnej w jelitach i chroni przed nowotworem jelita grubego. Kiwi zawiera więcej witaminy C niż owoce cytrusowe. Witamina C niszczy wolne rodniki w organizmie, zapobiegając stanom zapalnym i stresowi oksydacyjnemu, które odpowiedzialne są za wiele chorób, w tym choroby serca i nowotwory. Witamina C sprzyja też produkcji kolagenu, co działa świetnie na nasz wzrok, wygląd skóry i stan stawów. No i oczywiście witamina C wzmacnia system odpornościowy organizmu człowieka. Kiwi to także źródło witaminy E – kolejnego przeciwutleniacza chroniącego organizm przed chorobami i jednocześnie działającego jak upiększający kosmetyk.

Oprócz wyżej wymienionych dobroczynnych działań kiwi na nasze zdrowie, owoc ten słynie z tego, że chroni nasze oczy przed zniszczeniami związanymi z upływem lat, a także zmniejsza objawy astmy. Z kolei duża zawartość potasu w kiwi obniża ciśnienie krwi i ogólnie korzystnie wpływa na układ krążenia. Serotonina zawarta w kiwi poprawia trawienie, koncentrację, samopoczucie i sen. Kobiety spodziewające się dziecka zyskają dużą dawkę kwasu foliowego jedząc kiwi.

Kiwi jest doskonałym źródłem witamin C i K, bardzo dobrym źródłem miedzi i błonnika i dobrym źródłem witaminy E, potasu, kwasu foliowego i manganu.

Jeśli zastanawiasz się nad wprowadzeniem kiwi do swojego menu, ale nie masz pomysłu, świetnym sposobem jest dodawanie kiwi do sałatek owocowych. Nie tylko smakuje wybornie, ale i świetnie dekoruje, nadając każdej sałatce wyrazu swoją szmaragdową barwą. Smacznego J

Kiwi – zdrowie na zielono
Zagłosuj

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]