Kilka słów o dietach

Wielu z nas chce schudnąć. Jedni ze względów zdrowotnych, inni ze względów estetycznych. Dietą chcemy także poprawić kondycję naszych organizmów, ochronić się przed groźnymi chorobami i zapewnić sobie długowieczność. Który plan żywieniowy wybrać? Jest ich przecież tyle. O każdym z nich można by (a najczęściej już to uczyniono) napisać niejedną książkę. Zwykły konsument może mieć wielki problem z decyzją, jak jeść, by być zdrowym i nie być otyłym. Komu zaufać? Poniżej przedstawiam w zarysie 11 najsłynniejszych diet, jakie zdominowały zachodni świat. Przed wyborem którejś z nich radzę zastanowić się, jaki reżim dietetyczny będzie dla nas najmniej uciążliwy – tak aby wytrwać w diecie i móc osiągnąć,a co ważniejsze utrzymać trwałe rezultaty. Jeśli cierpisz na przewlekłe choroby, jesteś w bardzo młodym albo podeszłym wieku, skonsultuj się z lekarzem lub dietetykiem zanim zaczniesz się odchudzać i najlepiej pod ich kontrolą przeprowadzaj dietę.

DIETA ATKINSA

Kojarzy nam się z restrykcyjnym ograniczeniem węglowodanów. I słusznie. Ideą diety Atkinsa jest zminimalizowanie gwałtownych wzrostów poziomu glukozy we krwi i tym samym ograniczenie wydzielania insuliny – hormonu odpowiedzialnego za odkładanie tłuszczu w organizmie. Dieta ta drastycznie minimalizuje spożycie węglowodanów prostych i przetworzonych, a także mąki. Bazuje na białkach, zdrowych tłuszczach i warzywach o niskim indeksie glikemicznym. Dieta składa się z 4 faz, w każdej kolejnej można delikatnie i bardzo stopniowo i uważnie zwiększać podaż węglowodanów. Jest to dieta skuteczna, jeśli uda Ci się na niej wytrwać. Biorąc jednak pod uwagę, jak często wystawiani jesteśmy na różnorakie pokusy w postaci słodyczy, pizzy i różnorodnych piekarniczych specjałów, rzadko komu udaje się utrzymać zasady tej diety przez całe życie. Powrót do dawnych nawyków żywieniowych grozi odzyskaniem straconych kilogramów, a nawet efektem jojo. Jest to jednak dieta, która przestrzegana restrykcyjnie powoduje trwały spadek wagi, obniżenie poziomu cukru we krwi, a także złego cholesterolu.

DIETA ZONE

Rozsławiona przez celebrytów, dieta Zone bazuje na naturalnym pożywieniu, jedzonym w odpowiednich proporcjach. Jemy wszystkie trzy zasadnicze grupy pokarmowe – w trakcie każdego z trzech głównych posiłków i każdej z dwóch przekąsek mamy zjadać 40% węglowodanów, 30% białka i 30% tłuszczu. Należy pamiętać, że składniki te mają pochodzić z nieprzetworzonych produktów spożywczych dobrej jakości. Dobrą stroną tej diety jest to, że zniechęca do jedzenia słodyczy, fast foodów i przetworzonego, śmieciowego jedzenia, a także zachęca do aktywności fizycznej, która jest nieodłącznym elementem tego planu. Fajne też jest to, że nie wyklucza żadnej ważnej grupy pokarmowej – nie jest to dieta jednostronna. Zone jest krytykowana za powoływanie się na skomplikowane i niepotwierdzone założenia naukowe. W praktyce takie zbilansowanie składników pokarmowych w każdym posiłku, jakie zaleca się w diecie, może być trudne do przeprowadzenia.

DIETA WEGETARIAŃSKA

Obecna w historii cywilizacji od bardzo dawna, zazwyczaj była związana z założeniami duchowymi. Jednak w XX wieku zaczęto stosować dietę wegetariańską nie tylko w wyniku współczucia dla zwierząt i chęci ochrony środowiska, lecz także ze względu na troskę o kondycję organizmu i sylwetkę. Najczęściej wegetarianizm pojmowany jest jako niejedzenie mięsa – ani zwierząt lądowych, ani ryb, czy owoców morza, ale dopuszczanie w diecie nabiału i jajek. Jest to tzw. laktoowowegetarianizm. Istnieją osoby, które jedzą nabiał, a nie jedzą jajek i odwrotnie. Są też osoby, które nazywają siebie wegetarianami, ale jedzą ryby i owoce morza – większość organizacji wegetariańskich odrzuca tę formę jako wegetarianizm – jest to tzw. pescatarianizm. Dieta wegetariańska, co zostało potwierdzone przez badania naukowe, sprzyja sylwetce, zdrowiu serca, zapobiega nowotworom. Warto jednak pamiętać, że i ta dieta, jak każda inna, musi być urozmaicona i uboga w rafinowany cukier i produkty wysoko przetworzone, by sprzyjała sylwetce i zdrowiu.

DIETA WEGAŃSKA

Dieta wegańska polega na odrzuceniu wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego (w tym miodu) nie tylko w diecie, ale we wszelkich codziennych wyborach. Weganie nie używają skóry, wełny, jedwabiu, futer, kosmetyków testowanych na zwierzętach. Weganizm to cały styl życia, czy wręcz filozofia życiowa, nie tylko dieta. Brak produktów odzwierzęcych w diecie wydaje się sprzyjać sylwetce, gdyż weganie bardzo rzadko mają nadwagę. Są też, podobnie jak wegetarianie, mniej podatni na choroby serca i nowotwory, czy cukrzycę typu II, a także bardziej długowieczni. Trzeba jednak pamiętać, by dieta wegańska była jak najbardziej zróżnicowana, by wykluczyć niedobory składników odżywczych. Zwłaszcza witamina B12 może być kłopotliwa do przyswojenia przez wegetarian, a zwłaszcza wegan, dlatego jeśli wybierasz taki styl życia – kontroluj swoją dietę pod kątem ewentualnych niedoborów i w razie czego zastanów się nad suplementacją.

DIETA SOUTH BEACH

Ta wywodząca się z Florydy dieta jest kolejną dietą koncentrującą się raczej na pochodzeniu składników odżywczych, a nie eliminacji jakiejś ważnej grupy pokarmowej. Ogranicza spożycie prostych i przetworzonych węglowodanów, skupiając się na chudych mięsach, strączkowych, niskotłuszczowym nabiale, warzywach, oliwie z oliwek i oleju rzepakowym. Dieta skład się z 3 faz, z których każda kolejna jest mniej restrykcyjna. Eliminując przetworzone, słodkie węglowodany, chleb, makarony, pizze i alkohol z pewnością uda Ci się schudnąć. Zadaj sobie jednak pytanie, czy za miesiąc nie wrócisz do paluszków, chipsów, cukiereczków i piwa – grozi Ci wtedy efekt jojo, niebezpieczny nie tylko dla talii, ale także zdrowia i metabolizmu.

DIETA SUROWA

Zaleca jedzenie przynajmniej 2/3 pokarmów nieugotowanych i w żaden sposób nieprzetworzonych. Większość osób, które wybierają surową dietę to weganie, są jednak tacy, którzy na surowo jedzą nabiał, ryby, jajka i mięsa. Dieta ta najczęściej obfituje w świeże owoce i warzywa, a eliminuje szkodliwe produkty przetworzone – jest więc przyjazna zdrowiu i sylwetce. Musisz jednak pamiętać o zatruciach pokarmowych, które mogą się zdarzyć, gdy jesz niektóre produkty spożywcze w formie nieprzetworzonej. Jest to dieta wymagająca dużego nakładu pracy i kłopotliwa, zwłaszcza w sytuacjach towarzyskich, ci jednak którzy ją stosują, wychwalają jej dobroczynny wpływ na wygląd, poziom energii i stan zdrowia.

DIETA ŚRÓDZIEMNOMORSKA

Jest to sposób odżywiania charakterystyczny dla rdzennych mieszkańców Europy południowej, którzy względnie rzadko padają ofiarą chorób serca, zawałów, wylewów i nowotworów, i są raczej szczupli. Jest to podejście holistyczne, nieograniczające podaży kalorii, a skupiające się na wybieraniu produktów takich, jak jarzyny i rośliny strączkowe, chude mięsa i ryby, owoce, pełnoziarniste węglowodany, oliwa z oliwek i ograniczone ilości czerwonego wina. W diecie tej w bardzo ograniczonym stopniu spożywa się cukry proste, czerwone mięso, jajka, nabiał i tłuszcze nasycone. Zdecydowanym walorem tej diety, oprócz tego że schudniesz i będziesz zdrowszy, jest łatwość przyrządzania posiłków, brak kłopotliwych restrykcji i ograniczeń, brak konieczności mierzenia, ważenia i obliczania wszystkiego. No i możliwość przyrządzania naprawdę smacznych potraw.

DIETA MAKROBIOTYCZNA

Będąca połączeniem kultury Zachodu i wpływów Dalekiego Wschodu, dieta ta polega na zbilansowaniu yin i yang w organizmie, co ma dawać zdrowie i równowagę, a także pożądaną szczupłą sylwetkę. Osiąga się to poprzez jedzenie głównie warzyw i owoców, zup (w tym Miso), pełnoziarnistych zbóż (głównie brązowego ryżu), roślin strączkowych, warzyw morskich, a także w małym zakresie owoców morza. Dieta eliminuje cukry, mięsa zwierząt lądowych, przetworzone produkty. Większość osób, które stosują dietę makrobiotyczną podkreśla wagę jedzenia produktów lokalnych i sezonowych. Z pewnością jest to dieta sprzyjająca zdrowiu i szczupłej sylwetce, może Ci się jednak wydać dość nudna i przez to trudna do długofalowego stosowania.

FRANCUZKI NIE TYJĄ

Dieta oparta na założeniu, że Francuzki, mimo że jedzą pieczywo, słodycze, piją wino i delektują się dekadenckimi przysmakami nie tyją, gdyż jedzą małe porcje, z umiarem i smakując. Dieta ta zaleca jedzenie produktów wysokiej jakości, ograniczenie śmieciowego jedzenia, jedzenie uważne, wszystkimi zmysłami, a także ograniczenie porcji. Korzystna dla sylwetki i zdrowia, dieta ta uczy właściwego stosunku do jedzenia i kultury jedzenia – niejedzenia w pośpiechu, na stojąco, przed telewizorem, czy komputerem. Zaletą jest to, że okazjonalnie zjeść możesz wszystko co lubisz, a większość Twoich pokarmów będzie nieprzetworzona i wysokiej jakości. Dieta dobra dla łakomczuchów i łasuchów, pod warunkiem, że nauczysz się kontrolować swoje porcje.

DIETA PALEO

Jedna z najpopularniejszych diet ostatnich lat, dieta paleo zakłada, że genetycznie jesteśmy nieprzystosowani do trawienia produktów, których nie było w ludzkiej diecie przed pojawieniem się rolnictwa. Dieta ta bazuje na warzywach i owocach (z wyjątkiem ziemniaków), mięsach, rybach, orzechach i nasionach. Przeprowadzona poprawnie może przynieść bardzo pożyteczne efekty zarówno zdrowotne, jak i estetyczne. Wyklucza produkty przetworzone, jedzenie śmieciowe, zboża i nabiał, i zakłada wykształcenie w nas właściwych nawyków żywieniowych, tak że po jakimś czasie organizm będzie domagał się tylko wartościowych produktów. Kolejna wartościowa dieta – jeśli uda Ci się przy niej wytrwać.

DIETA KETOGENICZNA

Coraz częściej polecana osobom otyłym, zwłaszcza skrajnie otyłym, dieta ketogeniczna słynie z tego, że jest świetną terapią dla osób cierpiących na padaczkę, którym nie pomagają dostępne leki. W przypadku diety ketogenicznej zjadamy 75% tłuszczów, 20% białek i zaledwie 5% węglowodanów. Celem jest wytworzenie w ciele tzw. ciał ketonowych, które spalane zamiast glukozy są źródłem energii. Istnieją świadectwa naukowe potwierdzające dietetyczną i prozdrowotną skuteczność tego planu, z uwagi jednak na duże skomplikowanie tej diety, warto przeprowadzać ją pod kontrolą i zgodnie z zaleceniami dietetyka lub lekarza.

Kilka słów o dietach
5 (100%) głosów 1

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]