Jedzmy jarmuż!

Okrzyknięty najzdrowszym produktem świata jarmuż był jedzony już w Starożytności – między innymi przez starożytnych Rzymian. Jest kopalnią minerałów, witamin i przeciwutleniaczy. Na Zachodzie panuje moda na jedzenie jarmużu, która dochodzi już do Polski. To warzywo jedzą celebryci, blogerzy kulinarni i politycy. Jak możesz skorzystać na jedzeniu jarmużu? Czytaj dalej.

Jarmuż należy do rodziny kapustowatych, a jego ciemnozielone, fioletowe lub brunatne liście mogą być karbowane lub gładkie. Intensywne kolory jarmużu świadczą o wysokim stężeniu składników odżywczych znajdujących się w jego liściach. Jarmuż ma szczególnie wysoką zawartość witamin K, C i A, a także wapnia, potasu i żelaza. Jedzenie tego warzywa daje Ci obfitość związków odżywczych dla zdrowych kości, serca i układu krwionośnego, a także mózgu. W jarmużu znajduje się także dużo błonnika, białka roślinnego i nienasyconych kwasów tłuszczowych, co sprawia, że jarmuż jest świetnym pożywieniem dla wegetarian i wegan. Jarmuż zawiera duże ilości sulforafanu – silnego przeciwutleniacza, który chroni przed wieloma nowotworami, między innymi piersi, płuc, jajników i jelita grubego.

Jak go jeść, żeby czerpać największe korzyści? Przede wszystkim z umiarem. Duże ilości błonnika zawarte w jarmużu mogą powodować wzdęcia i gazy, i dyskomfort trawienny, jeśli zjesz bardzo dużo tego warzywa. Duże ilości witaminy K w jarmużu zagęszczają krew, więc jeśli bierzesz leki na jej rozrzedzenie, skonsultuj się z lekarzem przed wprowadzeniem tej jarzyny do diety. Jak wszystkie warzywa kapustowate jarmuż zawiera toksyczne związki, które w dużych ilościach powodują blokowanie wytwarzania hormonów tarczycy – jeśli masz niedoczynność, uważaj na jarmuż. Pamiętaj o właściwej ilości jodu w diecie i nie przesadzaj z ilością konsumowanych jarzyn kapustowatych.

Jarmuż to skarbnica składników odżywczych, można go jeść na surowo w sałatkach, koktajlach i sokach, można go dusić z oliwą, gotować na parze, dodawać do gotowanych potraw. Jednak jak ze wszystkim – ważny jest umiar i rozsądek. Zamiast kierując się modą jeść 3-4 porcje jarmużu dziennie, każdego dnia, jedz kapustowate na przemian z innymi warzywami (jak ogórki, marchewki, buraki, pomidory, seler, itp.), a dostarczysz swojemu ciału prawdziwej tęczy związków odżywczych.

Jedzmy jarmuż!
Zagłosuj

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]