Dlaczego warto pić soki?

Soki świeżo wyciskane z warzyw, owoców i ziół są coraz popularniejszym dodatkiem do naszego codziennego menu. Punkty, które sprzedają świeże soki i koktajle znajdują się już prawie na każdym kroku w większych i mniejszych miastach. Wielu dietetyków proponuje terapię sokami jako środek na choroby cywilizacyjne, na schudnięcie, oczyszczenie i dożywienie. Niektórzy jednak mówią, że soki nie oferują żadnych dodatkowych korzyści, niż jedzenie całych świeżych owoców i warzyw, a wręcz przeciwnie są mniej wartościowe bo nie dostarczają błonnika, niezbędnego do prawidłowego trawienia. Na czym więc polega korzystny wpływ picia soków?

W pierwszej kolejności trzeba zaznaczyć, że soki kupione w sklepie, w kartonie nie będą miały korzystnego wpływu na nasz organizm. To soki pasteryzowane, pozbawione większości składników odżywczych, często dodatkowo konserwowane lub słodzone. Aby cieszyć się pozytywnymi skutkami picia świeżych soków najlepiej, jeśli zainwestujesz w dobrą sokowirówkę. A potem? Te marchewki, buraki, seler, kolendra, imbir, ogórki, jabłka…

Po co jednak mam inwestować w drogi sprzęt do wyciskania soków – zapytasz – skoro mogę zjeść marchewkę lub jabłko? To prawda, warzywa i owoce są bardzo zdrowe i zawierają dodatkowo błonnik, wspomagający dobre trawienie i obniżający cholesterol. Jednak kto z nas ma czas, ochotę i środki, by każdego dnia zjadać dużą ilość różnorodnych warzyw i owoców? A do soku wrzucisz kilka składników i: voila! Kopalnia wartości odżywczych w jednej wygodnej szklance. Niektórzy piewcy „sokoterapii” zachęcają dodatkowo do picia soków twierdząc, że składniki odżywcze z soków wchłaniają się szybciej i w większym stopniu, niż te z całych warzyw i owoców. Nie wszyscy są co do tego zgodni, wiele jednak osób, które regularnie pijają soki, widzi poprawę stanu skóry, zwiększoną energię, poprawioną koncentrację, lepszy humor i szczuplejszą sylwetkę. A jeśli tych plusów Ci mało, soki są po prostu pyszne, a co zabawne, do soku możesz dodać warzywo lub owoc, które niezbyt lubisz – nawet go nie poczujesz, a wartości odżywcze przyswoisz.
Co można przetworzyć w sok? Odpowiedź jest prosta – prawie każdą roślinę. Najpopularniejszy jest chyba sok pomarańczowy. Ten świeżo wyciśnięty z pomarańczy nie dość, że smakiem wielokrotnie przewyższa sok z kartonu, to na dodatek zawiera bardzo dużo witaminy C, bioflawonoidy i przeciwutleniacze, które Twój organizm kocha i których bardzo potrzebuje. Witamina C stymuluje produkcję kolagenu, co przełoży się na buzię bez zmarszczek, zdrowe stawy i serce. Sok pomarańczowy to także świetne źródło magnezu i innych mikroelementów, co przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania nadnerczy, tarczycy i całego systemu wytwarzania energii w Twoim ciele. Sok grejpfrutowy także zawiera tęczę witamin i mikroelementów, w tym duże ilości witaminy A i potasu. Sok z marchwi dzięki bogactwu składników odżywczych świetnie wpływa na stan kości, zębów i zdrowie oczu. Świetnie też oczyszcza organizm. Sok z buraka działa krwiotwórczo, polecany jest osobom z anemią. Wzmacnia też system odpornościowy, zawiera potas, sód, wapń, siarkę, fosfor i witaminę A. Sok z selera zawiera duże ilości sodu, a także świetnie nawadnia – polecany na upały, a także dla osób, które rzucają palenie i jedzą dużo węglowodanów. Sok ze szpinaku bardzo korzystnie działa na system trawienny i bardzo dobrze oczyszcza organizm. Sok jabłkowy z kolei zawiera dużo magnezu i potasu, to znakomity lek przeciwzapalny.

Można powiedzieć o świeżych sokach, że działają leczniczo, a z pewnością będą znakomitymurozmaiceniem codziennej diety. Ponieważ nie zawierają błonnika, pamiętaj aby zadbać o jego właściwy poziom w codziennej diecie. Jeśli masz cukrzycę, unikaj też bardzo słodkich soków z przewagą owoców – niech w Twoich sokach większość stanowią jarzyny. Pijąc świeże soki regularnie, zaoszczędzisz na suplementach, lekach i kosmetykach, gdyż ogólna Twoja kondycja będzie dużo lepsza. A dodatkowo będziesz miał dobry humor, wypijesz mniej kawy i uzupełnisz dietę o napoje, które są nie tylko zdrowe, ale i przepyszne.

Dlaczego warto pić soki?
5 (100%) głosów 1

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]