Dieta Paleo

Dieta paleolityczna (dieta paleo) bardzo często bywa określana również jako dieta człowieka pierwotnego. Produkty, na których bazuje, z dużym prawdopodobieństwem były dostępne już w paleolicie — stąd nazwa diety. Obecnie zmienił się jedynie sposób ich przygotowywania i przyprawiania. W takiej postaci z powodzeniem mogą stanowić składniki dobrze zbilansowanej, codziennej diety współczesnego człowieka.

Udostępnij ten artykuł i pomóż swoim znajomym, może poszukują tych informacji.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

Dieta Paleo - Podstawowe założenia

Wszystkie produkty, którymi odżywiali się ludzie w paleolicie były dostępne w naturze, pochodziły z łowiectwa i zbieractwa. Twórcy diety zakładają, że ludzki genom nie jest przystosowany do spożywania innych, wysoko przetworzonych pokarmów. W związku z tym produkty, z których przygotowuje się posiłki w diecie paleo muszą być jak najbardziej naturalne. Nie oznacza to oczywiście, że powinniśmy wrócić do polowań i zbierania ziół w lasach. Wystarczy, jeśli zwrócimy uwagę na skład produktów i ich jakość, wybierając te, które nie są przetworzone, ani modyfikowane przez człowieka. Dieta zgodna z zasadami paleo powinna bazować na mięsie, rybach, jajach, orzechach, grzybach, warzywach i owocach. Należy dbać o utrzymywanie równowagi między produktami zwierzęcymi (źródło białka i tłuszczy) i roślinnymi (źródło węglowodanów). Z diety należy wyeliminować cukier, nabiał, produkty zbożowe i rośliny strączkowe. Wykluczamy również alkohol i inne używki. Duże znaczenie ma nie tylko rodzaj, ale i jakość spożywanych produktów. Najlepiej, jeśli mięso, ryby i jajka będą pochodziły z ekologicznych hodowli, a warzywa z bezpiecznych upraw, na których nie stosuje się pestycydów, czy sztucznych nawozów. Należy dbać o dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości płynów (woda, herbata, napoje ziołowe, soki warzywne) i nie zapominać o aktywności fizycznej. W paleolicie ludzie prowadzili znacznie bardziej aktywny tryb życia niż obecnie. Samo zdobywanie pokarmu z pewnością pochłaniało więcej energii niż zakupy w supermarkecie. Regularny wysiłek fizyczny stanowi jeden z kluczowych elementów diety paleo.

Paleo oczami lekarzy

Z punktu widzenia większości lekarzy paleo należy do bezpiecznych, pożytecznych dla organizmu sposobów odżywiania. Jednym z pierwszych medyków, który zaobserwował pozytywny wpływ diety paleo na zdrowie był Walter L. Voegtlin. Wykorzystywał on założenia paleo do leczenia wrzodów i zespołu jelita nadwrażliwego. Pojawiły się już pierwsze badania potwierdzające korzystny wpływ odżywiania w zgodzie z paleo na nasze zdrowie. Zdaniem wielu lekarzy dieta ta powoduje obniżenie poziomu cholesterolu i cukru we krwi, a także obniżenie ciśnienia tętniczego. Jeden z ciekawszych testów został przeprowadzonych przez Linderberga z zespołem. W badaniach uczestniczyło 29 mężczyzn. Każdy z nich cierpiał na chorobę niedokrwienną serca, nietolerancję glukozy lub cukrzycę. Po dwunastu tygodniach diety zaobserwowano u nich poprawę stanu zdrowia. Co ciekawe, wyniki były lepsze niż przy stosowaniu popularnej diety śródziemnomorskiej, uznawanej za jeden z najzdrowszych sposobów odżywiania. Kolejne badanie zostało przeprowadzone przez Jönssona z zespołem. U osób, które uczestniczyły w przeprowadzonych przez nich badaniach i stosowały się do zaleceń diety paleo, odnotowano spadek masy ciała. Wyniki wykazały obniżony poziom trójglicerydów i hemoglobiny glikowanej. Ponadto w ich krwi odnotowano większe stężenie frakcji HDL cholesterolu, czyli tak zwanego dobrego cholesterolu.

Jak zacząć?

Dieta paleo wymaga całkowitej zmiany nawyków żywieniowych, dlatego najlepiej wprowadzać ją stopniowo. Dobrze jest zacząć w okresie, kiedy możemy poświęcić odpowiednio dużo czasu na naukę przygotowywania nowych posiłków i obserwowanie reakcji swojego organizmu. Idealnym momentem będzie więc urlop, czy okres, kiedy mamy mniej obowiązków niż zwykle. Przez okres testowy, który powinien trwać około 30 dni powinniśmy stosować się do założeń diety paleo i zwrócić uwagę na to, jak nasz organizm reaguje na te zmiany. Jeśli po spożyciu określonych posiłków będziemy odczuwać dyskomfort trawienny albo pogorszone samopoczucie, powinniśmy z nich zrezygnować, możemy mieć bowiem do czynienia z alergią lub nietolerancją danego składnika. W taki sposób metodą prób i błędów opracujemy własną listę produktów dozwolonych i zakazanych, na której powinniśmy bazować przy przygotowywaniu poszczególnych posiłków. Przez pierwszych kilka dni możemy czuć się osłabieni i uskarżać się na pogorszone samopoczucie. To naturalna reakcja na zmianę diety. Zazwyczaj po mniej więcej dwóch tygodniach od wprowadzenia nowych nawyków żywieniowych można zaobserwować ich pozytywne skutki.

Dieta Paleo - Zalety i wady

Produkty stosowane w diecie paleo są powszechnie dostępne i stosunkowo niedrogie. Przy odpowiednim zbilansowaniu posiłków dieta paleo jest zróżnicowana i dostarcza naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Nie trzeba liczyć kalorii, ważyć porcji, ani opracowywać bilansu makroskładników w poszczególnych posiłkach. Nie ma ograniczeń ilościowych w spożywaniu posiłków, pod warunkiem, że składają się wyłącznie z dozwolonych produktów.

Z drugiej strony warto mieć na uwadze fakt, że wciąż brakuje badań obrazujących wpływ paleo na zdrowie w dłuższej perspektywie. Paleo to dieta nisko węglowodanowa, co zdaniem niektórych nie odpowiada potrzebom żywieniowym współczesnego człowieka. Z powodu wyeliminowania mleka i serów, dieta może nie dostarczać wystarczających ilości wapnia. Przy restrykcyjnym przestrzeganiu założeń diety problematyczne może się okazać kupowanie ekologicznych produktów, wolnych od sztucznych nawozów w przypadku roślin, czy antybiotyków w przypadku mięsa.

Tak jak przy każdej innej diecie należy mieć na uwadze, że tak radykalna zmiana sposobu odżywiania nie pozostaje bez wpływu na nasz organizm. Nowe założenia dietetyczne najlepiej wprowadzać w konsultacji z lekarzem i poprzedzić je wykonaniem badań, które pozwolą ustalić, czy dieta będzie dla nas bezpieczna. Również w trakcie diety powinniśmy regularnie wykonywać badania kontrolne i konsultować ich wyniki z lekarzem. W razie potrzeby należy wprowadzić do diety zalecone przez niego suplementy diety.

Udostępnij ten artykuł i pomóż swoim znajomym, może poszukują tych informacji.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Dieta Paleo
5 (100%) głosów 3

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

2 komentarzy do "Dieta Paleo"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Arek
Gość
Użytkownik

Dieta paleo to świetna alternatywa, ale obawiam się, że wymaga zbyt wielu wyrzeczeń. Poza tym dziś nawet z pozoru naturalne i nieprzetworzone produkty są nafaszerowane syfem z naszego środowiska. To nie to samo co w paleolicie. Wtedy nie było tyle zanieczyszczeń co dziś. Nawet jak ma się „ekologiczne gospodarstwo” to niestety, ale produkty z takiego gospodarstwa niosą ze sobą „postęp cywilizacyjny” w postaci tablicy Mendelejewa, a to oznacza nic innego jak to, że dieta paleo to dieta którą można było stosować 10 tys lat temu. No może przesadzam, wystarczy cofnąć się do czasów sprzed rewolucji przemysłowej.

wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]