Dieta dla serca

Tak przy okazji zbliżających się walentynek postanowiłam poruszyć temat diety przyjaznej naszemu sercu „dieta dla serca”, wszak „kocha się sercem, a każdy je ma…”

Choroby serca i wylewy to jedne z najczęstszych przyczyn przedwczesnej śmierci na świecie. Wszyscy chcemy żyć jak najdłużej i w jak najlepszym zdrowiu. Co zrobić, by uchronić się przed nadciśnieniem, niewydolnością serca, zawałem, czy udarem? Jak żyć, by być ze swoimi bliskimi jak najdłużej?

Najpopularniejszą odpowiedzią na to pytanie jest ta, której udziela Amerykańskie Stowarzyszenie na rzecz Serca (AHA – American Heart Association), a za nim większość wielkich oficjalnych organizacji działających na rzecz zdrowia sercowo-naczyniowego: zaadoptować dietę ubogą w tłuszcze nasycone i trans, produkty z dużą zawartością dodanego cukru, przetworzone. Należy trzymać masę ciała w ryzach, ruszać się i jeść dużo owoców i warzyw, pełnoziarnistych węglowodanów, odtłuszczonego nabiału, chudego mięsa drobiowego i tłustych ryb. Czerwone mięso należy jeść zaledwie kilka razy w miesiącu, a i wtedy warto wybierać chude kawałki. Nici zatem z grillowanej karkóweczki. Alkohol, jeśli nie ma fizycznych lub psychologicznych przeciwwskazań, można pić, ale w bardzo umiarkowanych ilościach – do jednej porcji alkoholu dziennie dla kobiet i do dwóch dla mężczyzn. Należy możliwie jak najbardziej ograniczyć ilość soli w diecie, by obniżyć ciśnienie krwi.

Jeśli będziesz się stosować do tych zaleceń, z pewnością cieszyć się będziesz długo niezłym zdrowiem, gdyż jest to sposób odżywiania daleki od typowego zachodniego jadłospisu. A przecież nasze codzienne diety, często pełne słodyczy, chipsów, paluszków, pizzy, fast foodów, napojów gazowanych, drinków i piwa przyczyniają się do tego, że jesteśmy coraz mniej sprawni, coraz grubsi i coraz bardziej chorzy. Są jednak kontrowersyjne punkty w zaleceniach AHA – niektórzy dietetycy, powołując się na badania, wskazują, że tłuszcze nasycone nie szkodzą sercu, a mogą być korzystne dla poczucia sytości i kontrolowania wagi. Również rekomendacja co do jedzenia odtłuszczonego nabiału spotyka się z krytyką – wielu specjalistów uważa, że tłuszcz w nabiale pomaga przyswajać witaminy i minerały z produktów mlecznych, i stanowi o wartościowości odżywczej tych produktów.

Wiele ośrodków – w tym słynna Klinika Mayo – zaleca dla zdrowego serca dietę śródziemnomorską. Bogata w warzywa, owoce, pełne zboża, oliwę z oliwek, ryby, a uboga w czerwone mięso, nabiał i słodycze, dieta śródziemnomorska, mimo że dość tłusta, jest jedną z najzdrowszych diet.

Stosuj taki plan żywieniowy, który jest w większości punktów zgodny z zaleceniami specjalistów, ale też wykonalny dla Ciebie: smaczny, łatwy i dostosowany do Twojego trybu życia. Czasem możesz pozwolić sobie na małą jedzeniową rozpustę w postaci czegoś niezdrowego, pod warunkiem, że przez większość czasu jesz rozsądnie. No i nade wszystko: ruszaj się. Brak aktywności fizycznej zabija tak samo jak bardzo niezdrowa dieta. Jeśli nie ma przeciwwskazań zdrowotnych – ruszaj się tak, jak lubisz. Ruszaj się codziennie. Wystarczy pół godziny, choć im więcej, tym lepiej. Ćwicz na miarę swoich możliwości i według swojego upodobania, jedz na zdrowie i ciesz się świetną kondycją swojego serca! Dieta dla serca przyniesie Ci wiele korzyści.

Dieta dla serca
5 (100%) głosów 1

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]