Dieta dla mózgu

Wielu z nas pracuje intelektualnie, uczy się, musi zapamiętywać fakty, przypominać sobie o ważnych sprawach. Gdy się starzejemy, chcemy uniknąć schorzeń takich jak demencja, czy choroba Alzheimera. Pragniemy być sprawni nie tylko fizycznie, ale i intelektualnie, chcemy być bystrzy i w dobrym nastroju. Naukowcy nie są jeszcze do końca pewni, czy dieta jest tak samo kluczowa dla zdrowia mózgu, jak dla zdrowia serca. Jest jednak coraz więcej badań potwierdzających korzystny wpływ pewnych składników odżywczych na szare komórki. I połączenia między neuronami. Co zatem jeść, by zapewnić sobie najwyższą sprawność i jasność intelektualną?

Mózg do swojej nieprzerwanej, wytężonej pracy potrzebuje stałego dopływu paliwa, czyli glukozy. Sam nie może tej glukozy magazynować, tak że ważne, byśmy dostarczyli mu jej razem z pożywieniem. Nie chodzi tu jednak o to, by pochłonąć na śniadanie batonik, czy miseczkę słodzonych płatków śniadaniowych, bo to spowoduje nagły wzrost i szybki spadek poziomu glukozy we krwi, i w efekcie zaburzy pracę naszego mózgu. By zapewnić mu optymalny poziom paliwa, warto jeść pełnoziarniste węglowodany o niskim indeksie glikemicznym, owoce, warzywa i rośliny strączkowe. Nie tylko glukoza z tych pokarmów będzie powoli i przez wiele godzin uwalniała się do krwi, i poziom cukru będziemy mieć stabilny, ale zawierają one też masę witamin i mikroelementów niezbędnych dla zdrowia naszego całego ciała, w tym także mózgu.

Sucha masa mózgu w wysokim procencie zbudowana jest z tłuszczu, dlatego niezwykle ważne jest, byśmy dostarczali sobie w diecie tłuszczów wysokiej jakości. Większość źródeł szczególnie podkreśla wagę kwasów Omega-3, zwłaszcza kwasu DHA (dokozaheksaenowego). Kwasy Omega-3 znajdziesz w tłustych rybach takich jak śledzie, sardynki, makrele, łososie i tuńczyki, a także w oliwie z oliwek, olejach z pierwszego tłoczenia, orzechach ( szczególnie często podkreśla się zbawienny wpływ jedzenia orzechów włoskich na pracę mózgu) i nasion, w tym szczególnie godne polecenia jest siemię lniane. Do pewnego stopnia naszemu mózgowi potrzebne są także tłuszcze nasycone, ze względu na groźbę otyłości nie należy jednak z nimi przesadzać. Warto szczególnie uwzględnić w swojej diecie olej kokosowy, gdyż zawiera on szczególnie korzystne dla zdrowia nasycone kwasy tłuszczowe.

Witaminy takie jak A, C i E, a także wszystkie witaminy z grupy B, są również niezbędne do prawidłowej pracy mózgu. Jedz całą tęczę warzyw i owoców, orzechy, nasiona i dobrej jakości mięsa i nabiał, a także kasze i pełnoziarniste pieczywo, by zapewnić swemu ciału ciągły dopływ witamin. Szczególnie dla zdrowia mózgu polecane są awokado, które zawierają bardzo duże ilości witaminy E, jagody, szpinak i brokuły, pomidory, orzechy włoskie i siemię lniane.

Używki takie jak kofeina i alkohol, spożywane w umiarkowanych ilościach, wydają się sprzyjać dobrej pracy mózgu. Istnieją nawet badania sugerujące, że picie kawy zapobiega depresji u kobiet. Nie przesadź jednak z alkoholem. Dobroczynne dawki dla mózgu to kieliszek dziennie i mniej. Innym pokarmem korzystnie działającym na mózg w małych dawkach jest gorzka czekolada. Ten słodki przysmak zawiera kofeinę i magnez, stymulujące pracę mózgu.

Istnieją produkty spożywcze poprawiające pamięć. Cholina, prekursor acetylocholiny, stymuluje mózg pomagając mu wytwarzać więcej połączeń międzyneuronalnych. Jedz bogate w cholinę jajka, wątróbkę, soję, orzeszki ziemne, masło, ziemniaki, kalafior, sezam i siemię lniane. Jagody, wiśnie, czarna porzeczka, bakłażan, winogrona, jabłka, cebula, pory i brokuły zawierają substancje, które według badań przeprowadzonych przez naukowców z Harvardu stymulują pamięć. Są to antocyjany i kwercetyna.

Dla zachowania zdrowia mózgu, dla dobrego samopoczucia i kondycji całego organizmu pamiętaj o piciu wody i ruchu. Mózg u ludzi w stanie odwodnienia kurczy się i rozwiązują oni łamigłówki i testy znacznie gorzej. Mózg w większości składa się z wody, pij więc dużo. Ruch sprzyja dobrej kondycji całego organizmu, a także dobremu krążeniu – mózg wymaga ciągłego dostarczania mu związków odżywczych wraz z krwią, im lepsze zatem krążenie, tym sprawniej działa mózg. Jedz na zdrowie, ruszaj się, pij i nie zapomnij o stymulowaniu swojego mózgu – dobre są gry strategiczne, łamigłówki, rebusy i intelektualna twórcza praca.

Dieta dla mózgu
5 (100%) głosów 1

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]