Dieta DASH

W odróżnieniu od zdecydowanej większości innych diet, dieta Dash nie jest spontanicznym tworem kulinarnej tradycji danego kraju lub regionu, lecz rezultatem precyzyjnie zaplanowanego projektu autorstwa amerykańskich naukowców z Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego.

Udostępnij ten artykuł i pomóż swoim znajomym, może poszukują tych informacji.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

W odróżnieniu od zdecydowanej większości innych diet, dieta Dash nie jest spontanicznym tworem kulinarnej tradycji danego kraju lub regionu, lecz rezultatem precyzyjnie zaplanowanego projektu autorstwa amerykańskich naukowców z Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego.

Cele diety Dash

Jak wspominano, dieta Dash została opracowana przez zespół naukowców z amerykańskiego Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego. W wielu wcześniejszych badań pojawiały się przesłanki sugerujące, że istnieje istotny związek pomiędzy naszym codziennym jadłospisem a stanem układu krwionośnego. Dieta Dash jest innowacyjnym, naukowym sposobem na całkowicie naturalną regulację pracy serca, płuc oraz układu krwionośnego. Podstawowym celem diety Dash jest obniżenie poziomu ciśnienia tętniczego. Z tej przyczyny, dieta ta jest polecana przede wszystkim osobom cierpiącym na mniej lub bardziej poważne problemy z nadciśnieniem. Oprócz tego, program żywieniowy Dash jest oczywiście polecany również jako skuteczna, sprawdzona w toku badań naukowych metoda profilaktyki chorób układu krążenia. Obserwacje naukowców dowiodły, że regularne i prawidłowe stosowanie programu żywieniowego Dash przeciętnie pozwala obniżyć ciśnienie skurczowe o około 6 mm/Hg zaś ciśnienie ciśnienie rozkurczowe o mniej więcej 3 mm/Hg. Są to więc zmiany niebagatelne, zarówno w przypadku osób zmagających się z chorobami układu krążenia, jak i z perspektywy działań profilaktycznych względem tego rodzaju problemów zdrowotnych. Naturalnie, wspominane rezultaty można osiągnąć jedynie dzięki konsekwentnemu, regularnemu oraz zgodnemu z zaleceniami stosowaniu programu żywieniowego Dash. Kluczem do sukcesu w przypadku tej diety jest bowiem właśnie regularność, a mówiąc nieco bardziej precyzyjnie: znaczące i przede wszystkim, trwałe przeorientowanie naszych codziennych nawyków żywieniowych.

Podstawowe założenia

Pierwszą istotną rzeczą, jaką należy wiedzieć o programie żywieniowym Dash, jest fakt, że nie należy do diet o charakterze radykalnym. Nie będziemy więc musieli przez 6 tygodni żywić się wyłącznie brokułami i wodą, jeść 10 posiłków dziennie ani nic w tym stylu. Program żywieniowy Dash, to po prostu precyzyjna zmiana w naszym codziennym jadłospisie, polegająca na eliminacji produktów i składników, które działają szkodliwie na układ naczyniowy, przy jednoczesnym wprowadzeniu produktów wykazujących pozytywny wpływ na nasze serce oraz układ krwionośny.

1. Ograniczenie spożycia soli

Pierwszy, niezwykle istotny element programu żywieniowego Dash to radykalne zmniejszenie spożycia soli. Według twórców diety Dash powinniśmy spożywać jej maksymalnie 6 gramów w ciągu dnia (wliczając w to rzecz jasna wszystkie możliwe źródła soli w diecie).

2. Produkty zbożowe

Jedną z najważniejszych kategorii produktów, jakie rekomendują nam amerykańscy twórcy programu żywieniowego Dash są produkty zbożowe. Dlaczego? Przede wszystkim, stanowią one bogate źródło cennych składników mineralnych, w tym magnezu, cynku oraz żelaza, czyli właśnie tych minerałów, od których w największym stopniu zależy prawidłowa praca naszego układu krwionośnego. Oprócz tego, produkty zbożowe pomagają również regulować poziom cholesterolu w krwi, a ponadto stanowią również znakomite źródło błonnika pokarmowego, dzięki czemu pełnią funkcję regulatywną jeżeli chodzi o działanie układu trawiennego.

3. Ryby

Kolejna z kategorii produktów, które powinny stanowić integralny element naszego codziennego jadłospisu są ryby. Przede wszystkim dlatego, że stanowią one bogate źródło niezwykle cennych kwasów tłuszczowych omega-3 oraz omega-6, których rola w prawidłowym funkcjonowaniu ludzkiego układu krwionośnego jest naprawdę niebagatalna. Warto jednak pamiętać, że wiele gatunków ryb wykazuje wysoki poziom skażenia metalami ciężkimi. Z tego powodu, najlepiej jest wybierać tłuste, morskie ryby łowione w czystych, nieeksploatowanych przez człowieka rejonach morskich. Dobrą propozycją morze być na przykład Halibiut łowiony w północnych rejonach Atlantyku. Z jednej strony, tłuste ryby morskie stanowią najbogatsze źródło zarówno kwasów tłuszczowych omega-3, jak i omega-6, jak i witaminy D, z drugieś zaś strony, jeżeli są łowione w czystych akwenach, nie wykazują skażenia niebezpiecznymi dla naszego zdrowia metalami cięzkimi, takimi jak rtęć czy ołów.

4. Owoce, Warzywa oraz Orzechy

Owoce, Warzywa i Orzechy to niezwykle cenne źródła wielu istotnych witamin oraz składników mineralnych. Regularne, codzienne spożywanie co najmniej kilku porcji owoców, warzyw i orzechów dostarczy naszemu organizmowi odpowiedniej ilości kwasu foliowego, witamin C, E oraz witamin z grupy B, a także pierwiastków mineralnych, takich jak magnez, cynk, żelazo. Zwłaszcza spożywanie orzechów wywiera pozytywny, wzmacniający wpływ na nasze serce.

5. Całkowita eliminacja używek

Całkowite wyeliminowanie alkoholu oraz papierosów to kolejny, kluczowy element programu żywieniowego Dash. Nawet w śladowych ilościach alkohol oraz papierosy wykazują negatywny wpływ na serce oraz układ krwionośny. Z tego powodu należy je całkowicie wyeliminować.

6. Co najmniej 2 litry płynów dziennie

Ostatnie z najważniejszych założeń programu żywieniowego Dash to wypijanie co najmniej 2 litrów płynów w ciągu dnia. Uwaga: do płynów rekomendowanych przez twórców diety Dash nie należą kawa, herbata ani tym bardziej napoje gazowane. Powinniśmy pić dobrej jakości wodę mineralną, najlepiej średnio lub wysokomineralizowaną oraz o obniżonej zawartości sodu.

Dieta Dash - Podsumowanie

Chociaż na przestrzeni niniejszego artykułu używaliśmy zamiennie określeń "dieta" oraz "program żywieniowy", to jednak z wielu względów o wiele trafniejsze w tym wypadku jest to drugie określenie. Program żywieniowy Dash nie jest bowiem dietą trwającą 6, 8 lub 12 tygodni. Podstawowym założeniem Dash jest całkowicie trwałe przeformułowanie naszego codziennego jadłospisu. Aby osiągnąć zamierzone efekty, do wszystkich zasad programu żywieniowego Dash należy stosować się w sposób precyzyjny i rygorystyczny (dotyczy to zwłaszcza eliminacji używek oraz zmniejszenia spożycia soli).

I na koniec jeszcze jedna istotna uwaga: dieta Dash nie wyklucza całkowicie spożycia słodyczy. Możemy pozwolić sobie na jedzenie gorzkiej czekolady lub dietetycznych batonów zbożowych, które zawierają cukier jedynie w postaci miodu.

Udostępnij ten artykuł i pomóż swoim znajomym, może poszukują tych informacji.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Dieta DASH
5 (100%) głosów 18

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

5 komentarzy do "Dieta DASH"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Arek
Gość
Użytkownik

Konkretny artykuł, wszystko co istotne podane w jasny sposób. Zastanawiam się tylko nad nabiałem. Tu jak rozumiem nie ma żadnych obostrzeń?

Ania
Gość
Użytkownik

Moniko świetny opis gdybyś jeszcze dorzuciła jakiś przykładowy jadłospis to byłaby pełnia szczęścia 🙂

wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]