Czerwona moc buraków

Buraki jako dzikie warzywo pochodzą z północnej Afryki i zanim je jeszcze uprawiano, wśród kultur pierwotnych jadano tylko liście buraków. Dopiero starożytni Rzymianie upowszechnili jedzenie bulw buraczanych, a zwyczaj ten w północnej Europie zaszczepili „barbarzyńscy” najeźdźcy Imperium Rzymskiego. Polakom kojarzą się z barszczem, ćwikłą i tartymi buraczkami do kotleta. Buraki to tak „pospolita” jarzyna w Polsce, tak tania i „banalna”, że niestety coraz rzadziej po nią sięgamy. A szkoda. Buraki obfitują w składniki niezwykle korzystne dla zdrowia. Dlaczego warto po nie sięgać, przeczytasz tutaj.

Buraki mają niezwykle dużo kwasu foliowego, który szczególnie korzystny jest dla kobiet starających się o dziecko i tych ciężarnych. Działają też krwiotwórczo, dzięki dużej zawartości żelaza świetnie przeciwdziałają anemii. Duża ilość błonnika z buraków obniża poziom złego cholesterolu w organizmie.

Znane jest działanie buraków na obniżanie ciśnienia tętniczego krwi. Udowodniono również, że picie świeżego soku z buraków wspomaga leczenie wielu nowotworów. Buraki działają alkalizująco i oczyszczająco na organizm ludzki, także wspomagają jego ogólną kondycję. Czerwoną barwę buraki zawdzięczają silnie działającemu fitoskładnikowi betaninie. Związek ten działa w ciele przeciwutleniająco i przeciwzapalnie, przyczyniając się do antynowotworowego działania buraków. Ciekawostką jest, że u niewielkiego procenta populacji jedzenie buraków powoduje czerwone lub różowe zabarwienie moczu. Nie jest to szkodliwe dla zdrowia, może wszakże wskazywać na kłopoty z przyswajaniem żelaza – jego niedobór lub nadmiar w organizmie.

Buraki są znakomitym źródłem kwasu foliowego, bardzo dobrym źródłem manganu, potasu i miedzi i dobrym źródłem błonnika, fosforu, magnezu, żelaza i witamin C i B6. Warto jeść buraki, uważać z nimi muszą tylko cukrzycy ze względu na dość wysoki indeks glikemiczny tego warzywa. Trzeba pamiętać, że fitoskładniki z buraków są bardzo wrażliwe na działanie wysokich temperatur. Dlatego najlepiej jeść buraki na surowo – polecam soki. Sok z buraka, jabłka i selera jest nie tylko pyszny, ale oczyszcza, odkwasza i jest źródłem wielu witamin, fitoskładników i mikroelementów, które zbawiennie podziałają na nasze zdrowie.

Czerwona moc buraków
Zagłosuj

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]