Cudowny zielony szpinak

Postrach Twoich dziecięcych lat? A może ulubiony dodatek do naleśników? Szpinak ma wielu wielbicieli, ale też sporo osób odżegnuje się od niego twierdząc, że absolutnie do ust go nie weźmie. A szkoda – bo to warzywo o zielonych liściach i o perskim rodowodzie, jeśli przyrządzić je z talentem, może być wyborne. Nie mówiąc już o jego wielu własnościach prozdrowotnych, no i niskiej kaloryczności, sprzyjającej zgrabnej figurze.

Szpinak warzywny (Spinacia oleracea) pochodzi z tej samej rodziny roślin, co burak, czy komosa ryżowa. Jak one charakteryzuje się niezwykle korzystnym dla zdrowia człowieka składem minerałów, witamin i fitoskładników. W naturze w stanie dzikim niespotykany, do Europy trafił dopiero w drugim tysiącleciu naszej ery. Ceniony za niezwykłą różnorodność potraw, w jakich może zostać wykorzystany, w wielu kuchniach uznawany jest za przysmak. Polecany wegetarianom jako dobre roślinne źródło białka i żelaza. Popeye rozsławił szpinak jako źródło witalności i siły. I choć po porcji tego zielonego warzywa nie zmienisz się w Pudziana, regularne jedzenie szpinaku świetnie wpłynie na Twoją ogólną kondycję.

Szpinak to znakomite źródło potasu i magnezu, co sprzyja optymalnemu ciśnieniu krwi i zarządzaniu stresem. Serce też będzie zdrowsze jeśli będziesz jadł szpinak – nie dość, że potas zapobiegnie wysokiemu ciśnieniu, a co za tym idzie udarom i zawałom, to olbrzymia dawka witaminy K obecna w szpinaku, pomoże zwalczać zwapnienie arterii i tym samym zapobiegać miażdżycy. Kwas alfa liponowy ze szpinaku pomoże utrzymać prawidłowy poziom cukru we krwi, osoby ze skłonnością do cukrzycy, stanem przedcukrzycowym, czy cukrzycą zdecydowanie powinny rozważyć włączenie szpinaku do swojej diety. Szpinak zawiera spore ilości żelaza, dlatego warto go jeść, gdy masz anemię.

Szpinak jest niezwykle bogaty w fitoskładniki, działające w organizmie jako przeciwutleniacze, a także substancje zapobiegające stanom zapalnym. Pośrednio jest to działanie antyrakowe, gdyż stany zapalne i stres oksydacyjny, to zjawiska w ciele ludzkim sprzyjające rozwojowi nowotworów. Badania dowodzą, że szpinak szczególnie dobrze działa jako profilaktyka raka prostaty i piersi.

Duża ilość witaminy A w szpinaku sprawia, że jedzenie tego warzywa działa upiększająco na nasze włosy i skórę. Luteina w szpinaku ma dobroczynne działanie na zdrowie naszych oczu. Istnieją też badania świadczące o tym, że szpinak dzięki wysokiej zawartości witaminy K jest zbawienny dla naszych kości, a także dzięki beta-karotenowi przeciwdziała rozwojowi astmy. A kobiety spodziewające się dziecka mogą włączyć szpinak do swej diety ze względu na sporą dawkę kwasu foliowego, jaką on zawiera.

Jak widzisz, szpinak warto jeść ☺
Co zrobić jednak, gdy naprawdę go nie znosisz? Można dodać go do świeżo wyciskanego soku. Wrzuć liście szpinaku do sokowirówki razem z jabłkiem, gruszką, burakiem i marchewką. Szpinaku nie poczujesz, sok będzie słodki i pyszny, a skorzystasz z całej gamy witamin, mikroelementów i fitoskładników, które szpinak oferuje.
Zatem – jedzmy szpinak na zdrowie!

Cudowny zielony szpinak
Zagłosuj

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]