Co w kiełkach tkwi

Przednówek to czas kiedy coraz trudniej o pełnowartościowe warzywa i owoce. Oczywiście w marketach znajdziemy całe bogactwo roślin, które o tej porze roku naturalnie u nas nie występują. Truskawki? Czemu nie? Tylko czy jedzenie takich truskawek, które płyneły do nas tysiące kilometrów, a mimo to wyglądają jakby dopiero były zerwane z krzaka wyjdzie nam na zdrowie? Alternatywą są mrożonki, to dobre rozwiązanie ponieważ warzywa i owoce zostały zerwane w sezonie. W przeszłości w polskiej kuchni w tym czasie królowały kiszonki, również bardzo cenne pod warunkiem, że zrobimy je sami lub mamy wsparcie w postaci mamy lub babci. A co kiedy nie mamy?

Ja w tym czasie ratuję się kiełkami, które sama hoduję w mojej kuchni. Kiełki to bogactwo witamin i minerałów, gdyż w wypuszczanym przez roślinę pędzie koncentrują się wszystkie składniki odżywcze: witaminy A, C, B1, B6, E, H oraz mikro i makroelementy. Kiełki są również dobrym źródłem białka, kwasów tłuszczowych omega-3 i błonnika.

  • Kiełki słonecznika – dostarczają organizmowi fosforu i wapnia, magnezu, potasu, miedzi cynku oraz żelaza – niezbędnego w procesie kwriotwórczym. Zawierają też, żadkow występujacą w roślinach witaminę D, duże ilości białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Pozytywnie wpływają na przemianę materii.
  • Kiełki brokuła – obniżają poziom cholesterolu we krwi, wpływają na budowę i odbudowę komórek, wskazują pozytywne działanie na serce, nerwy, skórę, krew i mózg, odchudzają i odmładzają. Ponadto kiełki brokuła zawierają sulforafan, substancję antyrakową, której stężenie w kiełkach jest 200 razy większe niż w samym brokule.
  • Kiełki gorczycy mają działanie przeciwzapalne, powlekające, pobudzające trawienie, lekko przeczyszczające. Dedykowane są osobom borykajacym się z chorobami przewodu pokarmowego, niestrawnością, zaparciami, nieżytem żołądka i jelit. Bogate są w witaminy B1, B3, C, E, K, zawierająch chlorofil, niacynę, przeciwutleniacze, wapń, żelazo, magnez, cynk, potas, fosfor, mangan, miedź.
  • Kiełki kozieradki – podobnie jak kiełki gorczycy, działają osłonowo i przeciwzapalnie na błony śluzowe przewodu pokarmowego. Pozytywnie wpływają na funkcjonowanie wątroby, dzięki czemu wspomagają usuwanie toksyn z organizmu. Usprawniają wchłanianie pokarmu, wydzilanie soków trawiennych oraz wspomagają produkcję czerwonych krwinek.
  •  Kiełki lucerny –to cenne źródło fitoestrogenów, polecane zwłaszcza dla Pań w okresie menopauzy, ciaży i karmienia. Kiełki lucerny zawierają kanwaninę, substancję wspomagającą profilaktykę nowotworów trzustki i okrężnicy. Mają dobroczynny wpływ na nasze zęby, kości, wzmacniają mięśnie oraz poprawiają pamięć. Mają właściwości detoksykacyjne.
  • Kiełki buraka – to prawdziwa bomba błonnikowa, wspomagająca pracę układu pokarmowego. Poza wieloma minerałami, które obecne są w większości kiełków, te z buraka zawierają też rzadkie metale: rubid i cez. Są cenne przy leczeniu anemii, odkwaszają organizm, obniżają ciśnienie krwi. Kwas foliowy zawarty w kiełkach ważny jest zwłaszcza dla kobiet planujących zajść w ciążę, jak i będących w ciąży.
  • Kiełki rzeżuchy, chyba najbardziej popularne w naszej kuchni, zwłaszcza w okresie wiąelkanocnym. Mają dobroczynny wpływ na włosy, skórę, paznokcie. Działają moczopędnie, pobudzają przemianę materii. Zawierają duże ilości jodu.

Uprawa kiełków jest banalnie prosta, można to robić na ligninie lub zakupić kiełkownicę. Życząc wszystkim dużo zdrowia, udaję się na posiłek, oczywiście z dodatkiem kiełków, dziś akurat rzeżuchy.

Co w kiełkach tkwi
Zagłosuj

Dietetyk, mama, kociara, miłośniczka podróży kulinarnych. Doradztwo w zakresie zdrowego odżywiania, to nie tylko mój zawód, ale także pasja, którą chętnie dzielę się z innymi.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[index]
[index]